Sunday, August 19, 2007

مصطلحات مصرية بمفهوم واقعى(الجزء التانى




التغيير: عملية شديدة الاهمية,تتم للطفل لما يكون مبلول

غسيل الاموال: اسوأ ما يمكن ان يحدث اذا نسيت المحفظة فى البنطلون قبل ما ترميه فى الحمام

!عملية السلام :زى عملية اللوز بالظبط , بتنتهى برمى اللوز فى الزبالة

سلام عادل وشامل: طيب عادل وعرفناه , مين شامل ده؟

الطهارة :عملية معروفة عند المسلمين و اليهودطهارة اليد عملوها ازاى دى ؟

الخصخصة: تحدث فى الحدائق يوم شم النسيم , مع اكل الفسيخ و الملوحة

!الارهاب: نوع من السلطة يقدم مع الكباب

رجال الاعمال: اشخاص يعملون على فك الربط للرجالة وعمل الاعمال

عصر المعلومات :عصر يمكنك فيه ان تحصل على ما تريد اذا دفعت المعلوم

سياحة الأثار :خروج الاثار مع الخواجات من مصر للفرجة على العالم

قصور الثقافة :لا يزال وزير الثقافة يبخث عن السبب وراء هذا القصور

المؤامرة الصهيونية :ماركة جديدة من الشماعات نعلق عليها ثيابنا و اخطائنا

العمل بالسياسة: يمارسه من يعمل سايس بجراش

البيئة :شتيمة يطلقها الشباب على الطبقات الفقيرة

صندوق النقد: ما يفرقش كتير عن صندوق الزبالة

التعمير :عملية تتم فى الغرزة

قطاع الاعمال :زى قطاع الطرق بالظبط

التربية :قديما كانت تقوم بها وزارة التربية والتعليم,الان يقوم بها تجار المواشى

شهادة الايزو: شهادة مضروبة, بيشتروها زى الفلاحين ما بيشتروا شهادة محو الامية ويدفعوا فيها كيلتين دره

!احمد زويل: صنع فى مصر ,بس متجمع فى امريكا

16 التعليقات:

البوست رائع والمصطلحات رائعة ،ولو عندك من الحاجات الجامدة دي كتير طب ما تفكر تعمل قاموس
و علي فكرة القلوب عند بعضها و انا كمان حبيتك
و بالنسبة للأميل أنا ضيفتك عندي خلاص في الاميل بعد ما سمحت لنفسي أني أوخذ أميلك من تعليقك في مدونة أخي و صديقي عبد الرحمن
ولو عايزه تاني فهو
ahmed_salah009@yahoo.com

جميله جدا

بس يا ريت تشير إلى المصدر الأصلى

إلا إذا كنت إنت اللى مؤلفها طبعا

مصطلحات تمام

والبركة في ..اللا.. نظام

أبو صلاح
انا قبلت اضافتك ياباشا
الدرويش
شكرا على مرورك
الدكتور
شكرا على مرورك اللى شرفنى فى مدونتى
والبركة فى النظام

اية المصطلحات الجامدة دي
احلي حاجة فيك سيدي المواطن
الزهقان الحران اني حاسس انها مش فارقة معاك
وانك وانت بتكتب في البلوجر دة بتبقي مقطع بطاقتك

انا ضفتك عندي زي ماقال اخي
ابو الصلح

ودة اميلي

pepo_loveart2000@yahoo.com

ولا عندك حق
انت بتكون قاعد معايا ولا ايه وانا بكتب
مش عارف يمكن للتشابه بينا انا وانت وابو صلاح
يمكن

حلوة اوى كالعادة عقبال الجزء الثالث
ضحكتنى اوى
بس مفهمتش معنى الخصخصه


ههههههههههههههههههههه

جامده مووووت
بجد اعمل قاموووس

ياسمين شكرا على المرور
مش انتى لما بتشوفى حاجة
وحشة
بتقولى اخص عليها
هههههههه

محمود
باشا
مش توصل لدرجة القاموس يعنى

مش عارفه انا مش مقتنعه
انا اما باكل فسيخ مش بقول اخص عليها
انا بحبه
هههههههههههههه

جميله قوي المصطلحات دي

أعتقد أن أكثر ما يميزها أنها مصريه تماما

نو مشكل ياقمر انا بقا مابكلوش

وانت ياشاب ياروش
ميرسى ياباشا
فعلا مصرى على حق

صباح الفل ايها الزهقان
حلوة حلوة
جوووول
بتفكرني بأيام الجاموس المحيط لبلال فضل
ربنا يوفقك

بجد اسعدنى وجودك يامروة
فى مدونتى والله

البوست يجنن
بجد جميييييييييييييل

تحياتي لدماغك المتكلفة

دماعى متكلفة
ههههههه
تسلم ياباشا والله

Post a Comment

شوف انت عاوز تقول ايه

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More